Tänk om ingen kommer finnas där för dig?

Ibland blir jag så förbannad.
Varför då detta?
Jo, när jag tänker på hur samhället behandlar sina individer.
 
Jag blir arg när jag hör att sköterskor och undersköterskor får sådan otroligt dålig lön för vad de faktiskt uträttar. Den som legat på sjukhus, den som gått till vårdcentralen, denna person har sett hur fullt upp de har. Det är ett stort ansvar. Ta hand om så många som möjligt, utan att feldiagnotisera. Försöka få individer inlagda på avdelningar att ha det så drägligt som möjligt, samtidigt som samvetet gnager att de inte kan ge individerna den tid de skulle behöva ha. Det dåliga samvetet. Och en pisslön. 
Varför, VARFÖR söker färre och färre till de yrkena?
Tänk om ingen kommer finnas där för mig, för dig, när det gäller?
Det är inte i den riktningen jag vill att samhället ska gå.
 
En annan stor arbetsgrupp jag vill ta upp när jag ändå har fått upp min puls - lärarna.
Mer och mer ansvar på färre och färre lärare medans klasserna växer. HUR går detta ihop?
Hur ska den nya generationen få med sig en stabil grund för att våga utveckla sig själv?
Barnen är våran framtid, varför ska de inte få bästa möjliga chans att förändra världen?
Tänk på alla de blyga barn (som jag ju själv var) som sitter i 40eleversklasser. Så många tankar, så många idéer, men läraren kommer inte ha en chans att upptäcka det bland de mer ivriga, bland de stökiga...
 
Nej, en stor SKAM är det!
Dra inte ner pengar på vård och skola!
 
Nu finns det självklart orättvisor i många fler arbetsgrupper, men, dessa här berörde mig denna morgon.
 
Vad anser du om det här?
Vill gärna höra din åsikt!

Kommentarer
Postat av: Diana

WORD fina du!! Jag tror dock att många ser trots undersköterskornas pisslön att det är sååå värt det då det är världens bästa jobb, jag gört iallafall:) Sjuksköterskor anser jag ska ha såå mycket mer betalt då det spenderat minst 3 år på högskola och ett sjuhelvetes massa ansvar.. Å för att inte tala om lärarna, såå sjukt viktiga i samhället! En gymnasielärare pluggar väl typ lika länge som en läkare och deras lön sedan är fan pinsam..

2012-09-01 @ 12:05:24
URL: http://dianus.blogg.se
Postat av: Tess

Det här är en viktig grund i ett fungerande samhälle så jag håller verkligen med dig. Inte bara att lönerna ska höjas utan även statusen för jobben. De ses som kvinnodominerade yrken och dessa är det ofta lågstatus på tyvärr.

2012-09-01 @ 21:00:44
URL: http://highlandertess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0