Hej halloj!

Här sitter jag, en torsdagmorgon, HEMMA!
Solen skiner in i huset, en ensam galen kattunge jagar någon stackars dammtuss på golvet.
Själv ska jag plugga arslet av mig idag. 
Läsa massa psykologi, ska bli så förbannat intressant!! Skulle helst bara sitta hemma en vecka å bara läsa läsa läsa, men men, man kan ju inte få allt här i livet :)
Igår eftermiddag var jag på en hemskt intressant föreläsning om antidemokratiska rörelser.
Och jag vet precis hur jag blir om någon yttrar sig rasistiskt - jag ser svart.
Jag måste sluta med det, jag har redan börjat iofs innan föreläsningen, men måste jobba på det.
Man hamnar inte i de här grupperna bara för att. De allra flesta har ett tungt bagage med sig och dessa extrema grupper är hemskt duktiga på att hitta dessa individer. Helt plötsligt känner individen att de tillhör en gemenskap, kanske för första gången i deras liv. Då är det lätt att lyssna till vad denna grupp har att säga - och sedan anamma det själv.
 
Hemskt komplicerat, men är inte människan komplicerad?
 
Det bästa är nog att lyssna, låta individen berätta sina tankar, vad han/hon står för etc. SEN kan man försöka få in logiken, få individen att tänka SJÄLV och inte rabbla upp något som någon annan tutat in honom/henne.
För att enbart argumentera är ingen idé, för de vet ju redan vad de tycker, så de skiter i din statistik.
 
Vad tycker ni???
Och skulle ni orka lyssna?
Här är ett exempel på hur det kan låta:
 
öööh, hoppas det inte blev ett alltför förvirrat inlägg, får hoppas att ni fattar vad jag menar!
Nu - Psykologi; Vigdis Bunkholdt
 

Kommentarer
Postat av: Oliver G. Schauen

Ciao Bella,
jag känner igen det med att se svart.Genom min träning har jag lärt mig att hänga med i mina egna vallningar och att kunna känna exakt när de börjar. Jag andas mig igenom som en viking ror över havet. Ibland är det bara att segla, ibland får jag verkligen ta i och jag andas ut tills ligament och senor nästan går av, men jag håller min kurs. Kursen har jag kanske inte valt själv, när jag tänker på mitt öde, men jag kan åtminstone läsa av den från himlavalvet:-)Jag tycker det är lite synd att föreläsaren inte utvecklade traditionens roll i det hela. Även den nordiska mytologin bygger på någonting som kan kallas för rasideologi. När Tor lurades av utgårdloke visade han ingen större intelligens. Han litar bara på sin hammare. Utan den och hans bälte och hans vante är han bara ett litet barn som suger förtvivlad på sin napp:-).USA och många andra använder sig av en symbolik som är djupt förankrad i okkulta traditioner som också är religiösa. Sverige-och jag har kommit hit för 16 år sedan, blåögd och dumm, blödig och blind-är ett djupt rassistiskt land som fortsätter att trampa i de så hyllade traditioner samtidigt som olika sektliknande verksamheter kämpar för upplysning och rättvisa...hur ska det någonsin gå ihop om vi inte lär oss att föra en öppen dialog som inte diskrimminerar erfarenhet, utbildning och äkta integritet som bygger på daglig övning?

Svar: Det låter som en bra slags träning. Jag kan tänka mig att om man mediterar och liknande ofta har man lättare för att komma till ro, även i en så svår situation som att lyssna på någon man absolut inte förstår.Det känns som de flesta religioner har svårare att acceptera de som inte tillhör "dem".
Det finns hemskt mycket...vad ska jag kalla det...."smygrasism" i det här landet. Egentligen finns det inte någon smygrasism. Är man rasist så är man rasist. Men många anser inte att de är det, trots saker de vräker ur sig. När man sen frågar var de fått siffrorna ifrån säger de "det har jag läst på aftonbladet" Det hörde jag från en kompis kompis", "jag läste det på facebook" etc.
De slukar fel kunskap och går aldrig till källor. Det är väl där man får börja lirka, få dem att söka kunskap innan de yttrar sig...
Bella the Bean

2014-08-28 @ 08:58:45
Postat av: Tess

Inte lätt att inte bli förbannad när folk uttrycker sig fördomsfullt, rasistiskt och/eller kvinnoförnedrande. Jag kan ibland tänka att "varför ska jag hålla tillbaka mig själv när de som säger sådana saker inte gör det? Varför ska jag hålla "god ton" när de som kränker folk anser att det är deras rätt att kränka?" Men jag jobbar på det också, för jag har insett att ilskan kan vara till nytta ibland, men den får inte ta över för då drabbar den bara en själv i slutändan.

Svar: Det är ju det!Min egen ilska gör att jag inte kan se klart för att kunna lugnt sätta igång en diskussion, jag blir hetsk och kan inte se helheten.
Detta får jag nog jobba på ett bra tag, men just att försöka se människan bakom är nog till stor hjälp. Man kanske hör att personen är extra aggressiv i ett ämne, då kanske man ska fråga nånting om just det ämnet, vinkla det mot honom, så kanske man får ut någonting om varför just han är så arg på detta.
Men shit va svårt... :S
Bella the Bean

2014-08-28 @ 13:20:24
URL: http://highlandertess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0