Hur mycket ska en hund tåla?

I torsdags kväll var jag riktigt irriterad.
Det var runt 18-tiden på kvällen, jag stod och diskade och styrde mig, hör då en hund börjar skälla.
Jag har sett en del hundägare som har noll pli på sina hundar, som har kanat ut i körbanan med dem för att inte hundarna vill lyssna på dem, så jag undrade om det var något liknande på g den här gången också.

Men icke.

Det går en man med sin cocker spaniel, hans hund är överlycklig, viftar på svansen och skäller.
Ser även en schäfer-liknande hund stå lite längre bort, skälla och vifta på svansen.
ok, de hälsade bara lite glatt.
Men sen slår det mig - Vart är schäferns matte/husse?

Det är då jag blir förbannad.
Ägaren har bundit fast hunden i en lyktstolpe invid styckåsgatan. (För er som inte bor i Arvika kan jag säga att det kan vara ganska livat på den här gatan.)

Jag spanar för att se om ägaren verkar vara i närheten, men nej, han är nog inne i ett hyreshus som står där.

Jag blir faktiskt lite orolig för hunden, det finns många som inte gillar hundar, många som skulle kunna göra något mot den. Det är halkigt, bilarna sladdar omkring.
Jag blir sittandes i köket och håller koll på hunden.
Minuterna går.
Hunden börjar lägga sig ner, men reser sig upp igen, det är klart, det är ju -8 ute, inte så gott att lägga sig då kanske.
Den försöker döda lite tid med att gräva i snön.
Minuterna går.
En halvtimme senare tror jag att ägaren kommer ut, men icke, det är en annan som ska backa med sin bil och detta ska göras högst en meter ifrån den fastbundna hunden, som tur var satt den still.

Efter sådär 50 minuter ser jag en man i 30-årsåldern komma och ta hunden och gå därifrån.
Och jag vet inte om den satt där längre, jag reagerade ju först när den skällde.

Hur schysst är detta egentligen?
Och det finns ju faktiskt en innergård till det huset, som kan ha varit lite roligare för hunden och mindre riskabelt.
Och sen att det var ett gäng minusgrader?
Jag är ingen hundmänniska, så jag har inte koll på hur tåliga de är, men en kompis sa att hon hoppades att det inte var en tik så den fick urinvägsinfektion.

Skulle du göra såhär?


Väldigt suddiga bilder tyvärr, men ni ser ju vilket roligt ställe att ställa en hund på.
Och den vägen till vänster om hunden, precis bredvid den, där backade en bil ut.


Funderade på när gränsen går för att ringa polisen?
En timme ute i nästan -10?
I have no idea!

Kommentarer
Postat av: Maol

Nä usch, inte ok!

Även om personen besökte någon under tiden så borde denna ha tänkt på hunden.

"Jag kan inte stanna länge, jag har hunden utanför i kylan."

Tänk också om någon hade gjort något med hunden. Eller kanske till och med tagit hunden!

Personen borde inte ha hund!

2011-01-23 @ 21:13:41
URL: http://monstars.blogg.se/
Postat av: Elin

Shit va förbannad jag blev nu!Den satt still i en timme och inte rörde mycket på sig.Hundar kan frysa lika mycket som vi i minus grader,bara för att dom har tjock päls behöver inte det betyda att dom inte kan frysa.Du skulle ringt polisen,man får inte binda hundar sådär längre.Man kan få böter för det.Hade jag sett detta hade jag tagit hunden lämnat den till polisen och skällt ut hundägaren.Vissa människor ska inte ha hund!Han kunde lämnat hunden hemma ist för och binda den ute!

2011-01-23 @ 21:15:26
Postat av: Tess

Åh fy! Vissa förtjänar inte att ha djur! Vad fruktansvärt! Så där gör man verkligen inte. Så nära en väg, så kallt, så länge (kanske t.o.m. längre för som du skrev så märkte du hunden först när den skällde).

2011-01-23 @ 23:09:11
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Micke

Våran finska lapphund går hellre ut och sover i -15 än ligger inne, så det där med kylan kanske inte är så illa. Men att lämna den vid en korsning över 50 minuter är riktigt illa. Riktigt illa.

2011-01-24 @ 19:04:03
Postat av: Emma - I was on the moon. With Steve.

Jag tror att hunden klarar kylan ganska bra, men man ska väl ändå inte lämna en hund fastbunden så länge. Speciellt inte på ett sånt ställe.

Jag har lämnat Roy utanför affären EN GÅNG under alla år jag haft honom.

Men det är mest för att jag är så rädd att någon ska sparka honom eller så.

Och jag vill gärna ha koll på min hund istället för att lämna honom själv, för det finns ju faktiskt de som är rädda för hundar och han går gärna fram till precis alla för att hälsa.



Min syster såg en gång en hund som var fastbunden utanför en affär och då kom en karl fram till hunden och började sparka den.

Det är min värsta mardröm.

USCH.

2011-01-25 @ 13:46:08
URL: http://onthemoonwithsteve.blogg.se/
Postat av: Tess

Hemskt vad en del gör med hundar som är bundna utanför affär! Jag skulle aldrig våga i och med att det finns folk som både misshandlar och stjäl. Tur att man har innekatter :-)



När jag var och handlade en dag för några veckor sedan var det några kvinnor som stod utanför och höll koll på en hund (det var då det var runt -15). De sa att de stått där i snart en halvtimme och ingen hade dykt upp. Om man har hunden med sig så spenderar man väl inte en halvtimme inne på affären? Hunden stod där när jag gick in och var fortfarande kvar när jag gick ut (tog ca 10 minuter för mig) så ägaren kan inte skylla på lång kö heller.

2011-01-25 @ 14:14:39
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: annika

Fy fan det är ju inte klokt! Såna människor ska absolut inte ha hund!! Arg!!

2011-01-25 @ 17:25:22
URL: http://paintpastelprincess.blogg.se/
Postat av: annika

Fy fan det är ju inte klokt! Såna människor ska absolut inte ha hund!! Arg!!

2011-01-25 @ 17:25:50
URL: http://paintpastelprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0