Så mycket ilska

Blir trött på en bok jag läser just nu till intergrativa hälsometoder.
"Salvekvick och kvacksalveri" heter den.
Den tar upp alternativa metoder och totalt bryter ner dem.
Akupunktur, homeopati, kiropraktik, örtmediciner m.m.
Suveränt att de går in på djupet, men det känns som de glömmer bort allt positivt med sådana här metoder, de kör bara över dem - totalt enligt mig.
Och sen om det nu bara är en placebo-effekt, vilket jag inte själv tror, vad spelar det för roll? Om nu folk mår bättre av det, vad gör det för skada?
Jag säger inte att man ska undvika att gå till vanliga läkare, men jag tycker att det kan vara ett bra komplement med alternativa metoder.

Som de också nämner i boken, så anser östlandet att de har rätt, medans västlandet anser att de har rätt. Bara för att västlandet gjort mer forskning - behöver det då betyda att östlandet har fel? Går allt att forska om?


(google)
Något jag aldrig skulle klara av att göra - akupunktur. Alldeles för nålrädd!

Kommentarer
Postat av: Tess

Jag har varit desperat på lindring så har testat det mesta inom även alternativ vård. Har tyvärr inte funkat för mig. Tror att det beror på att jag inte tror på det. Men hade en kraftig negativ reaktion på akupunktur. Testade kinesiskt då nålarna bara sitter i yttersta hudlagret. Områden runt nålarna blev illröda och det ömmade som tusan. Akupunktören tog bort nålarna kvickt. Kanske var allergisk...? Men jag har, så vitt jag vet, ingen allergi så...:-S

2011-11-29 @ 23:02:57
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Kristoffer Svensson

Just i fallet homeopati så är det bara en placebo-effekt, men som sagt placebo effekten är inte att förkasta, för vissa (inte alla såklart) åkommor går att bota eller iaf lindra med hjälp av placebo effekten.



Och österländsk medicinkonst har det forskats alldeles för lite om, och ja allt går att forskas om :)



Dricker just nu ett lagrat kinesiskt té (pu-erh) som iaf jag tycker mår bättre av efter att druckit det en tid :)

2011-11-29 @ 23:18:34
URL: http://arvikahackerspace.blogspot.com
Postat av: Diana

ÅÅÅHÅÅ det lät alldeles för bra för å va sant ju! :D vi ordnar fest då speciellt för er!!! :D åå vad roligt om ni vill komma!! :D :D :D <3

2011-11-30 @ 17:13:17
URL: http://dianus.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Angående österländsk medicin så har det ju praktiserats i tusentals år så helt verkningslöst kan det ju inte vara. Och som du skrev, skulle det vara placeboeffekten som spökar så vadå? Då hjälper det ju i vilket fall som helst.



2011-11-30 @ 19:35:33
Postat av: Kristin - Lilla vicke Vide och hans knäppa morsa

Fick testa på under praktik en gång att få EN nål satt mellan tummen och pekfingret och höll på att svimma så placeboeffekt kan jag inte hålla med om :P

2011-12-02 @ 22:53:31
URL: http://kristinsandgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0